تبلیغات
یادداشت های من - آموزش HTML5 – جلسه پنجم : تگ (عنصر) Canvas

یادداشت های روزانه من درباره اینترنت، سیاست، آبکنار، رایانه، شعر، فناوری اطلاعات و ...
هر چیزی که بهش علاقه دارم

حسین (کیوان) جهانبخش آبکنار

جستجو

 

آموزش HTML5 – جلسه پنجم : تگ (عنصر) Canvas

پنجشنبه 5 خرداد 1390   03:19 ب.ظ

تگ canvas برای رسم تصاویر روی یک صفحه وب به کار می رود.


Canvas چیست؟

عنصر ر در HTML5 از جاوااسکریپت برای رسم اشکال در یک صفحه وب استفاده می کند. Canvas یک محیط مستطیلی شکل است و شما می توانید همه ی پیکسل های آن را کنترل کنید.

عنصر Canvas متدهای زیادی برای رسم مسیرها، مکعب ها، دایره ها، حروف و همچنین افزودن تصاویر دارد.

ساخت یک عنصر Canvas

یک تگ Canvas یه صفحه HTML5 خود اضافه نموده و id، width و height آن را مشخص می کنیم:

<canvas id="myCanvas" width="200" height="100"></canvas>

رسم از طریق جاوااسکریپت

تگ Canvas در درون خودش امکان رسم ندارد. تمام رسم اشکال باید از طریق JavaScript صورت گیرد.

<script type="text/javascript">
var c=document.getElementById("myCanvas");
var cxt=c.getContext("2d");
cxt.fillStyle="#FF0000";
cxt.fillRect(0,0,150,75);
</script>

جاوااسکریپت برای پیدا کردن Canvas از id آن استفاده می کند.

var c=document.getElementById("myCanvas");

سپس یک شیء context بسازید: (آموزش جاوا اسکریپت را در بخش جاوااسکریپت دنبال نمایید.)

var cxt=c.getContext("2d");

شیء getContext(“2d”) یک شیء داخلی HTML5 است که متدهای زیادی در درونش برای رسم جعبه ها، مسیرها، دایره ها، کاراکترها، تصاویر و غیره وجود دارد.

دو خط بعدی یک مستطیل قرمز رنگ رسم می کند.

cxt.fillStyle="#FF0000";
cxt.fillRect(0,0,150,75);

متد fillStyle آن را قرمز می کند و متد fillRect شکل، موقعیت و اندازه آن را مشخص می نماید.

مفهوم مختصات

متد fillRect در مثال بالا دارای پارامترهای (0,0,150,75) است.

این به این معنی ا ست که: یک مستطیل 150x75 بر روی Canvas رسم کن که نقطه ی شروع آن از بالا و سمت چپ راداری مختصات (0,0) باشد.

مختصات X و Y برای تعیین موقعیت شکلی که می خواهید روی Canvas رسم کنید به کار می رود.

از بالا و سمت چپ که نقطه (0,0) است شروع شده و هرچه به سمت راست می رویم مقدار X بیشتر می شود و هر چه به سمت پایین می رویم مقدار Y بیشتر می شود.

مثال های بیشتر از Canvas

این مثال ها را می توانید کپی کرده و خودتان در یک مرورگر تست نمایید و نتیجه را مشاهده کنید:

مثال – رسم خط

رسم یک خط با مشخص کردن اینکه از کجا شروع شود و کجا خاتمه یابد:

<html>
<body>
<canvas id="myCanvas" width="200" height="100" style="border:1px solid #c3c3c3;">
Your browser does not support the canvas element.
</canvas>
<script type="text/javascript">
var c=document.getElementById("myCanvas");
var cxt=c.getContext("2d");
cxt.moveTo(10,10);
cxt.lineTo(150,50);
cxt.lineTo(10,50);
cxt.stroke();
</script>
</body>
</html>

مثال – رسم دایره

رسم یک دایره با مشخص کردن اندازه، رنگ و موقعیت مکانی:

<html>
<body>
<canvas id="myCanvas" width="200" height="100" style="border:1px solid #c3c3c3;">
Your browser does not support the canvas element.
</canvas>
<script type="text/javascript">
var c=document.getElementById("myCanvas");
var cxt=c.getContext("2d");
cxt.fillStyle="#FF0000";
cxt.beginPath();
cxt.arc(70,18,15,0,Math.PI*2,true);
cxt.closePath();
cxt.fill();
</script>
</body>
</html>

مثال – رسم یک گرادیان

<html>
<body>
<canvas id="myCanvas" width="200" height="100" style="border:1px solid #c3c3c3;">
Your browser does not support the canvas element.
</canvas>
<script type="text/javascript">
var c=document.getElementById("myCanvas");
var cxt=c.getContext("2d");
var grd=cxt.createLinearGradient(0,0,175,50);
grd.addColorStop(0,"#FF0000");
grd.addColorStop(1,"#00FF00");
cxt.fillStyle=grd;
cxt.fillRect(0,0,175,50);
</script>
</body>
</html>

مثال – درج یک تصویر

قرار دادن یک تصویر روی Canvas

<html>
<body>
<canvas id="myCanvas" width="200" height="100" style="border:1px solid #c3c3c3;">
Your browser does not support the canvas element.
</canvas>
<script type="text/javascript">
var c=document.getElementById("myCanvas");
var cxt=c.getContext("2d");
var img=new Image();
img.src="img_flwr.png";
cxt.drawImage(img,0,0);
</script>
</body>
</html>

 


نوشته شده توسط : حسین (کیوان) جهانبخش آبکنار

نوع مطلب : HTML 5 ،طراحی وب ،